Metoda LEGO-LOGOS w pracy nauczyciela
Obraz plus historia
Podążać - zrozumieć - korzystać z
doświadczeń
Metoda LEGO-LOGOS w pracy
nauczyciela
Dzieci
małe i duże lubią historie, które są tajemnicze, zagadkowe, przenoszą ze świata rzeczywistego do świata poza nim, korzystają z wyobraźni, pozwalają
się jej ponieść. Opowiadanie, czytanie, słuchanie - rozwija umysł, bogaci słownictwo, wpływa na odbiór i postrzeganie
świata rzeczywistego i wyobrażonego oraz na odróżnianie obu.
Historie,
opowieści, angażujące różne zmysły, można wykorzystać do pracy na zajęciach edukacyjnych, nie tylko na
języku polskim, ale także na historii, zajęciach wychowawczych w szkole i poza
nią, z dziećmi i młodzieżą w różnym wieku. Niosą
one bowiem przesłania ponadczasowe, ponadprzedmiotowe, zachęcają do dyskusji i
rozważań na tematy ważne, czasami trudne
w odbiorze, mające odzwierciedlenie w historii, teraźniejszości, życiu
codziennym.
Są często wskazówką w życiu i pomagają podjąć decyzję, zmienić zdanie lub znaleźć rozwiązanie, zrozumieć.Jeżeli słowa uzupełnimy atrybutem - przedmiotem, np. klockami lego, uzyskujemy nowy sposób obrazowania. Mamy możliwość tworzenia obrazów przestrzennych za pomocą klocków. Przechodzimy do świata wyobraźni przestrzennej, która zyskuje rzeczywisty wymiar, materializuje się podczas pracy z tekstem. Pozwala zobaczyć to, co trudno dziecku sobie wyobrazić. Myśli i słowa nabierają rzeczywistych kształtów, o których można już rozmawiać, opowiadać, pisać, a także które można rysować, analizować i interpretować.
Są często wskazówką w życiu i pomagają podjąć decyzję, zmienić zdanie lub znaleźć rozwiązanie, zrozumieć.Jeżeli słowa uzupełnimy atrybutem - przedmiotem, np. klockami lego, uzyskujemy nowy sposób obrazowania. Mamy możliwość tworzenia obrazów przestrzennych za pomocą klocków. Przechodzimy do świata wyobraźni przestrzennej, która zyskuje rzeczywisty wymiar, materializuje się podczas pracy z tekstem. Pozwala zobaczyć to, co trudno dziecku sobie wyobrazić. Myśli i słowa nabierają rzeczywistych kształtów, o których można już rozmawiać, opowiadać, pisać, a także które można rysować, analizować i interpretować.
Metoda,
o której jest mowa w dalszej część tekstu, to ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ
(pol. LEGO-LOGOS), której autorem jest Jarosław Marek Spychała.
Podjęłam
próbę odpowiedzi na pytania, które zadałabym, gdybym była nauczycielem czynnym
i chciała z niej skorzystać na zajęciach z uczniami:
1.
Na czym polega istota metody LEGO-LOGOS ?
2.
Kto może z niej korzystać?
3.
Jaką rolę pełni książka Jarosława Marka Spychały
Mali Rebelianci
w
powiązaniu z metodą LEGO-LOGOS?
Praca z uczniami metodą LEGO-LOGOS
„Metoda w metaforze Kartezjusza jest rodzajem narzędzia,
kompasu,
który pozwala zagubionym wędrowcom odnaleźć drogę wyjścia (...).”
który pozwala zagubionym wędrowcom odnaleźć drogę wyjścia (...).”
Zajęcia z wykorzystaniem metody LEGO-LOGOS są adresowane przede wszystkim do
osób, które potrafią czytać, gdyż jednym z ich celów – poza przekazywaniem informacji
z zakresu historii filozofii i rozwijaniem zdolności do samodzielnego filozofowania
–
jest pogłębianie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Metoda może być wykorzystywana na zajęciach z języka
polskiego, języków obcych, historii, godzinach wychowawczych.
W zajęciach mogą też brać udział osoby niewidome lub dzieci w
wieku
przedszkolnym, które nie potrafią samodzielnie czytać. W takiej sytuacji tekst
jest czytany na głos lub zadania do realizacji przez uczestników formułowane są
w postaci pojęć abstrakcyjnych (np. zbuduj miłość; przyjaciela; dobro;
serdeczność; troskliwość itd.) lub poleceń o cechach oksymoronów (np. zbuduj
coś, co nie istnieje; kilogram czasu; suche światło itd.). Ważnym celem zajęć
jest kształtowanie umiejętności logicznego wnioskowania, prowadzenia dyskusji i
współdziałania w grupie w celu osiągnięcia
konsensusu.
Uczniowie
pracują indywidualnie i zespołowo
I etap
Praca
indywidualna
Każdy zajmuje miejsce przy swoim, oddzielnym stanowisku, na
którym znajdują się klocki (to może być dowolny rodzaj kloców) i plansza, do
której klocki są przyczepiane; w razie potrzeby można użyć dodatkowych
klocków i plansz. (Wspomnieć należy, że na zajęciach można z powodzeniem wykorzystywać
innego typu materiały, np. glinę, plastelinę, styropian itd.).
Następnie każdy otrzymuje kopię tekstu będącego tematem zajęć i
go samodzielnie (po cichu) czyta. Po lekturze należy upewnić się, czy wszystko jest zrozumiałe i ewentualnie objaśnić
niejasne słowa lub wyrażenia.
Po dokładnym zapoznaniu się z tekstem uczestnicy przystępują do
pracy. Ich zadanie polega na tym, aby z pomocą klocków przedstawić sposób, w
jaki zrozumieli tekst, swoją interpretację (w czasie pracy można sięgać do
tekstu).
II etap
Praca
zespołowa
W pierwszej części zajęć zadaniem uczniów jest samodzielnie
przedstawienie przeczytanego fragmentu w formie budowli z klocków, tak jak
każdy z nich zrozumiał tekst – bez żadnych wskazówek, co
do sposobu budowania, ani ograniczeń (posługując się platońskim rozróżnieniem na formę i treść, można
powiedzieć, że nikt im nie mówił, ani „jak” [gr. hos], ani „co” [gr. ha]
mają budować). Konstruowanie trwa przynajmniej czterdzieści pięć minut lub, jeśli
uczniowie tego chcą, dłużej.
Po skończonej pracy indywidualnej uczestnicy zajęć tworzą jedną
grupę
i kolejno przechodzą do wszystkich stanowisk, próbując rozpoznać daną budowlę
i zrozumieć daną koncepcję zobrazowania treści tekstu.
i kolejno przechodzą do wszystkich stanowisk, próbując rozpoznać daną budowlę
i zrozumieć daną koncepcję zobrazowania treści tekstu.
Następnie sam autor pracy prezentuje swoją koncepcję.
Konfrontacji towarzyszy dyskusja weryfikująca związek pracy z tekstem. Dyskusja
ta staje się szczególnie interesująca w miarę przechodzenia do kolejnych
stanowisk, gdy uczniowie mogą już porównać poszczególne projekty. Daje się wtedy zauważyć wzrost
zainteresowania nie tylko zajęciami jako takimi, lecz także samą dyskusją i
próbą odpowiedzi na pytanie, o czym tak naprawdę mówi tekst.
Na twarzach uczestników zajęć można zaobserwować zdziwienie, że
ten sam tekst, którego odbiór nie nastręczał w ich wewnętrznym odczuciu żadnych
wątpliwości, okazał się tak wieloznaczny.
Uczniowie rozwijają myślenie
przestrzenne, analizę, syntezę, różnorodność interpretacji tego samego utworu.
Okazuje się zatem, że dla młodzieży tekst może być pouczającą
historią, która niesie ze sobą ważne życiowe przesłanie – radzi, poucza, przestrzega, a nawet grozi człowiekowi, dając mu jednocześnie wskazówki dotyczące życia i filozofowania.
Po przeanalizowaniu wszystkich budowli każdy uczeń zwięźle
przypomina swoje interpretacje. Jednak w odróżnieniu od klasycznych zajęć, celem tego przypomnienia nie jest wskazanie właściwego
sposobu rozumienia tekstu.
Chodzi przede wszystkim o wzbudzenie ciekawości i wywołanie poczucia niedosytu, które sprowokują do dalszego, samodzielnego zastanowienia się nad poruszanym problemem po powrocie do codzienności. Zabieg ten jest inspirowany tzw. dialogami sokratejskimi Platona. Ich bohaterowie rozważają znaczenie pewnego pojęcia, przytaczając różne jego wykładnie.
Chodzi przede wszystkim o wzbudzenie ciekawości i wywołanie poczucia niedosytu, które sprowokują do dalszego, samodzielnego zastanowienia się nad poruszanym problemem po powrocie do codzienności. Zabieg ten jest inspirowany tzw. dialogami sokratejskimi Platona. Ich bohaterowie rozważają znaczenie pewnego pojęcia, przytaczając różne jego wykładnie.
Ostatecznie jednak nie rozstrzygają, jak należy rozumieć owo
pojęcie, co w czytelniku (lub słuchaczu, gdyż w antyku popularne było czytanie tekstów na głos) spodziewającym się po lekturze – długiej i trudnej – rozwiązania
problemu, wywołuje uczucie niedosytu, a nawet irytacji, gdyż cały wysiłek
wydaje się daremny.
Zakończenie
Na zajęciach LEGO-LOGOS temu właśnie celowi służy owo
przywołanie różnych interpretacji bez wskazywania, za którą z nich należy
podążać. W ten sposób uczestnicy zajęć jednocześnie się uczą, jak można
argumentować różne opcje rozumienia tekstu. Oczywiście nie chodzi o to, aby
utwierdzić ich w przekonaniu, że prawdy nie można poznać, i że wszystko jest relatywne. Zamiarem
jest raczej wykształcenie nawyku słuchania i tworzenie okazji do podejmowania prób rozumienia innych, okazji umożliwiających konstruktywną
dyskusję i konsensus. Ważna jest bowiem nie tyle odpowiedź na pytania,
ile (przede wszystkim) poszukiwanie odpowiedzi na
nie.
Książka
Mali rebelianci jest przewodnikiem po
metodzie adresowanej – według słów autor – „przede wszystkim do praktyków,
chcących nauczać bądź filozofii, bądź to kreatywności, czyli dla nauczycieli i
szkoleniowców.” Jednak w wywiadach i rozmowach Jarosław Spychała wspomina
również, że z metody korzystają także szkolni pedagodzy, psychoterapeuci,
projektanci i marketingowcy. Co wskazywałaby na to, że kompetencje kształcone
podczas zajęć prowadzonych tą metodą mają praktyczne przełożenie na dorosłe
życie zawodowe, co z pewnością stanowi dodatkową korzyść uczniów, przyszłych
osób dorosłych.
Dzięki
tej metodzie można rozwijać, doskonalić i kształcić ważne umiejętności m.in.: czytanie
ze zrozumieniem, kreatywne myślenie i rozwiązywanie zadań, umiejętność argumentowania, prowadzenia rozmowy, dialogu, dyskusji… i wiele innych.
ze zrozumieniem, kreatywne myślenie i rozwiązywanie zadań, umiejętność argumentowania, prowadzenia rozmowy, dialogu, dyskusji… i wiele innych.
Komentarze
Prześlij komentarz